szarlotka bez jaj

Gdy podczas karmienia synka okazało się, że muszę zastosować dietę eliminacyjną, aby sprawdzić, co mu nie pasuje zaczęłam od jaj. A że uwielbiam ciasta to ciężko było mi zrezygnować z deserów. Wpadłam, więc na pomysł, aby zrobić szarlotkę na kruchym spodzie bez dodatku jaj. Aby ciasto nie było zbyt blade zabarwiłam je kurkumą, której kolor zastąpił żółtka jaj. Myślałam, że taki eksperyment nie zda egzaminu, ale na szczęście ciasto wyszło pyszne. I jak tylko się skończyło od razu upiekłam kolejną.


Składniki na kruche ciasto:
70g mąki pszennej,
1 płaska łyżeczka kurkumy,
15g cukru pudru,
45g miękkiego masła,
10 łyżek wody,
Szczypta soli.

Ponadto:
1½ kg jabłek,
1/2 szklanki cukru.



Mąkę i kurkumę należy przesiać do miski, dodać masło, cukier puder, sól oraz wodę. Szybko zagnieść. Ciasto należy lekko schłodzić (ok. 30min). Podzielić na dwie części (1/3 i 2/3). Większą część rozwałkować, wylepić nim dno foremki (20x30cm) i podziurkować spód, aby zapobiec powstaniu górki. Ciasto należy ponownie schłodzić przez ok. jedną godzinę. Piec 20 minut w temperaturze 200ºC do zarumienienia.

Jabłka należy obrać, usunąć gniazda nasienne i zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Przełożyć do garnka, dodać cukier i cynamon. Smażyć ok 10 minut.


Na zapieczony spód wyłożyć jabłka. Pozostałą część ciasta rozwałkować, pociąć na paski. Układać kratkę na owocach. Piec 45 minut w 160oC. Po upieczeniu odstawić do wystygnięcia.



Komentarze

  1. Przechodziłam ten czas wyrzeczeń, a nie żłuję, mam 15-latka bez alergii . Wspaniała szarlotka!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam nielada zagadkę co sobie upiec. Szarlotkę lubię więc taka bez jaj jest strzałem w dziesiątkę!

      Usuń
  2. Szarlotkę love w każdej postaci :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Szarlotka to moje ulubione ciasto :-)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty